Angst

Gepubliceerd: 1 augustus 2021
mass-ence blog, angst

Auteur: Judith Konings-Engelen

Het zijn moeilijke tijden waar we in terecht gekomen zijn, een wereldwijde pandemie is een first voor deze generaties, want de Spaanse griep, net na de eerste wereldoorlog, ligt te ver in het verleden om nog bij leven herinnerd te worden. Zulke ongekende situaties zijn angstig. Angst is een gevoel dat wij evolutionair ontwikkeld hebben en wat de voortgang van onze soort bewerkstelligd heeft. Door angst word je alert op gevaar en ga je zoeken naar veiligheid. Angst moet altijd even gevoeld worden.

In de legendarische heelal-saga Duin, van Frank Herbert was de bene gesserit litanie tegen angst:

“I have no fear, for fear is the little death that kills me over and over. Without fear, I die but once.”

Waarmee bedoeld wordt; laat de angst bewust door je heen stromen, daaronder vind je de juiste manier van handelen in de desbetreffende situatie. Als je in de weerstand blijft tegen angst dan zal deze je blijven beheersen. Als je nu in de buitenwereld veel angst ziet, kan het zijn dat je geraakt wordt in je eigen angst. We ervaren de wereld zoals we onszelf ervaren. Of je ziet juist je eigen angst helemaal niet, maar wel bij een ander, waar je je dan best aan ergeren kunt.  Dit is een proces dat spiegelen heet en daar kun je iets mee.

Een oerinstinct is bij angst te gaan rennen, om jezelf in veiligheid te kunnen brengen. Angst maakt namelijk precies díe stoffen aan in je lijf die het mogelijk maken dat je tot haast ongekende prestaties in staat bent, ineens. Maar tegenwoordig doen we niet veel met angst.  Dat was al problematisch voor corona, maar nu is dat nog serieuzer.  De corona-angst raakt ons allemaal namelijk in oudere, vaak ook onvoldoende doorvoelde, angsten.  Dan kan het leven best miserabel worden en ligt soms zelfs depressie op de loer.

Depressie is ooit door Jeff Foster omschreven als de ‘Need to Deep Resting’ waarmee hij bedoelt dat je lichaam aangeeft dat je in diepe rust dit allemaal mag en kán gaan voelen. Eens erkend, kan het allemaal weer lichter worden. Gezien en gevlogen. De nadruk heeft de afgelopen decennia nogal gelegen op afleiding, leuke dingen doen, amusement najagen. We zijn daardoor steeds verder weg van die ‘Need to Deep Rest’ gekomen, waardoor ongevoelde zaken eigenlijk steeds harder en harder aan ons trekken gaan, waardoor we ook weer geneigd zijn daar weer harder voor weg te lopen……..

Wat te doen?

Angst doet veel met je lichaam en is dáár ook het best voelbaar. Daar kun je goed beginnen. Een plek in je lijf waar de boel door angst (ooit) ‘vastgezet’ is geeft soms klachten. Dat kan een onbegrepen pijn zijn (de dokter kan niks vinden …), een vermoeidheid, een ‘dood gevoel’ – ieder mens is uniek dus ieder lijf heeft zo zijn eigen vertalingen. Op den duur beïnvloeden deze lichamelijke beperkingen ook je gedrag, want het leven gaat verder dus je past je aan. Door bij je lichaam te beginnen, met voelen, ga je als een soort speurneus het hele proces zien. Je ontrafelt zo langzaam het wanneer, hoe, waarom van die pijn-plek en je kunt dan ook gaan inzien wat dat met je gedaan heeft (gedrag).  Zo’ n inzicht kan bevrijdend werken, pijn verandert er vaak door en je voelt je weer lichter, losser, meer in staat van het leven te genieten.

Een lichaamsgericht therapeut kan je daarin begeleiden. Of, als je weet dat de basisangst erg groot geweest is, een hypnotherapeut of een therapeut die mag en kán werken met trauma.
Doe jezelf dat plezier, juist nu. Geen betere tijd dan nu om oude zaken, die je belemmeren op te ruimen zodat we straks allemaal vrijer bewegen kunnen en na de C-risis betere keuzes maken kunnen. Voor onszelf, voor anderen en voor onze natuur.

Angst moet gevoeld worden, het is een kleine dood, die maakt dat je ín het leven sterft om juíst dat leven beter te voelen en te kunnen ervaren.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share This